roosbarthels.reismee.nl

Panama City tot David

Hola amigos y amigas!

Even snel een berichtje vanuit de stad David, in Panama. Ik zal bij het begin beginnen.

De reis vanaf Curacao tot Panama verliep vlekkeloos, we waren er zo. Vanuit het vliegtuig zag Panama er al veelbelovend uit, groen, heeel veel groen, bergen en nog meer groen tropisch regenwoud. We kwam aan op de airport en we schrokken ons een hoedje. Allemaal mensen met mondkapjes om! Ojee! Gelukkig was dit alleen op het vliegveld en volgens een secruritygast, hij praatte vet lastig door die kap, hoefden we ons geen zorgen te maken in Panama. Pfieuw, geen rare griepen voor ons. Hoop ik. We zijn een paar nachten in Panama City gebleven, een gigantische stad met hoge gebouwen die overal bovenuit torenen. Vooral vanuit Casco Viejo, het oudste deel van de stad, een erg mooie skyline gezien. Natuurlijk het Panama Kanaal bezocht, niet erg boeiend, maar wel grote schepen door zo´n klein gangetje. Stiekem het museum binnen gesneakt en wat info meegepikt. Leuk! Het regende dat het goot, het is regen seizoen. Lekker! Nu is wel alles mooi groen, dat is wel mooi meegenomen. De city hadden we snel gezien en we waren klaar voor wat natuursnuiven. We gingen met een bus, buslijnen zijn perfect geregeld in dit land, naar El Valle, een dorpje in de bergen, in de krater van een oude vulkaan. We sliepen op een camping bij een rastavent (Swami), met dreads tot zn billen. Het heette Swami´s Yogacamping, maar we hebben niet geyogaed. Wel in een tent gerslapen met een te kleine matras en enge spinnen, dat was cosy! De dag erna La Indiana Dormida (de slapende indiaan) beklommen, waarvan we een mooi uitzicht hadden op de krater en het dorpje. De mannen trokken al die natuur niet meer, dus gingen we als ware reizigers weer verder. Op naar de eerste surfspot: ElPalmar inSan Carlos. We slapen bij echte surfdudes, in elke zin kwam ongeveer drie keer het woord ´dude´ voor. In de zin van: ´ Hey dude, where´s my board dude, huh dude.´ Zoiets. Wel lachen! Ook gesurfd, maar de golven waren niet ideaal. Suus en ik zijn toen verder gegaan en een nachtje in Chitre geslapen, een klein stadje met veel locals. Sowieso is Panama absoluut niet toeristisch. De mensen staren je vaak aan, kijken soms wat argwanend maar zijn erg vriendelijk. Hier worden we ook wel gringo´s genoemd, wat vriendelijk bedoeld is. Vanaf Chitre naar een erg mooi afgelegen plekje gegaan, Playa Venaou. Dit is een surfplek, waar niets anders is dan de zee, het strand, een plek om te slapen en een restaurant dat drie keer per dag hetzelfde voorschotelt. Rijst met kip of vis. De golven waren hier huge, zo´n drie meter, wat voor mij en mijn boardjetoch echt te groot is. Een aantal keer flink gespoeld en door elkaar gehaald, waardoor ik toch maar voor de kleine golfjes ben gegaan. Het was daar echt een plaatje. De bush, het groene regenwoud begon meteen na het strand. Supermooi. Door die monsters van golven zijn we weer verder gegaan, naar het volgende surfersplekje, de nummer in van Panama: Santa Catalina. We surfen wat af hier! Hier waren de golven goed en hebben we flink wat uurtjes in de zee gedobberd. Heel leuk! Dit was een paar dagen geleden en gisteren hebben we het eiland wat vlak bij ligt, Isla Coiba bezocht. Dit was een trip van een dag, een uur bootreis (lang leve de reispilletjes) en snorkelen op twee verschillende spots. Haaien gezien! Oeh, dat vond ik echt spannend. Ze waren ongeveer een meter lang en zagen er echt uit als een haai, brrr. White tip sharks heten ze. Gelukkig heb ik mijn armen en benen nog, wel gaaf om ze te zien! Ook twee grote zeeschilpadden en heel veel mooie vissen gezien.

Tot nu toe vind ik Panama erg mooi, de natuur is gaaf en de mensen zijn erg vriendelijk. Het spaans is soms wat lastig, maar met het beetje kennis van Papiamentu komen we er wel. En we hebben onze handen en voeten nog! Het is ook echt een goed land om te reizen, weinig criminaliteit, goede bussen en alles is ook erg goedkoop. Voor een paar dollar heb je een avondmaal. Morgen gaan we naar Punta Burica, een afgelegen plek in de bush. Het schijnt al een avontuur te zijn om daar te komen door het regenwoud, dus ik ben benieuwd! Hierna komt de populairste spot van Panama: de eilandengroep van Bocas del Toro aan de caribische kust. Dan op naar Costa Rica! Wiehoe!

Ik ben aan het genieten, ontmoet veel andere backpackers en heb het goed!

Een dikke kus voor jullie!

Liefs, Roos

p.s. sorry dat ik nog geen foto´s heb, geen tijd meer! Op de site´s van Jeroen en Tom staan een aantal foto´s en zelfs een filmpje (zelf nog niet gezien), check mijn links voor hun site!

Reacties

Reacties

Jette

Hé lieve Roos,

Heb je een computer kunnen vinden in de rimboe? Bij de surfdudes of in een internetcafé?!

Wat spannend, die haaien! Wat maak jij veel mee!

Afgelopen week was ik met Baukje op Kitesurfkamp. Het kiten ging mij wel goed af, ik had er wel "feeling"voor en het was echt supergaaf om zo hard over het water te scheren.

Nu ben ik kapot van het werken en ga zo slapen.
Genietse! Dikke kus

Krista

Haaai Roos!
Wow, wat een andere wereld ineens dan he?! Ik ben trouwens ook vet jaloers dat je zo veel kan surfen, dat zou ik ook wel weer willen hoor.. :)
Ben vrijdag bij Baukje haar eerste optreden wezen kijken, wat zong ze mooi! Echt gaaf, lekkere muziek ook, als je terug bent gaan we samen snel naar een nieuw optreden van hun, goed? Kan je me nog wat salsamoves leren, hahah.
Geniet ook nog maar een beetje namens mij daar!
Kuzzie!

Baukje

Hey schattie!

Woooow wat klinkt dat goed zeg! Panama klinkt echt mooi! En surfen als een malle, lekker lekker lekker!

Ik zie mijn naam in beide berichtjes hier onder staan, haha, dus ik zal snel zelf ook even toevoegen.
Kitesurfkamp was echt te gek! Ik was niet zo goed als Jette (die was echt goed!!) Maar het lukte me wel, tis echt gaaf! We moeten in augustus maar een weekendje naar mn ouders, kunnen we ook gaan kiten en windsurfen!
En ik had vrijdag mn eerste optreden, supersupergaaf! 24 juni weer. Dus het gaat lekker!

Ik heb zin om je weer te zien roosje!!!!
Geniet er van!

Dikke kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!