roosbarthels.reismee.nl

Stage, carnaval en de rest

Halloallemaal!

Lekker carnaval gevierd? Lekker geskied/geboard?

Het is alweer even geleden dat ik mijn wilde avonturen op dit mooie eiland heb beschreven. Nou, daar komt nu verandering in!

Susanne en ik paraderen nog steeds als ware PMT'ers over het terein van de Capriles Kliniek. Soms voelt het alsof we geen stagaires zijn, maar al als vaktherapeuten aan het werk zijn. Dat is een fijn gevoel, om het even therapeutisch te verwoorden! Dit komt vooral doordat we geen PMT'er 'boven' ons hebben, waardoor we ook niemand zomaar kunnen volgen. Hierdoor moeten we alles, maar dan ook echt alles, zelf uitvinden en doen. Voor ons als fanatiekelingen is dat natuurlijk een uitdaging die we graag aangaan. Door al het harde werken, het informeren van personeel, het geven van presentaties, langsgaan bij afdelingen en nog eens langsgaan bij afdelingen, nog een keertje langsgaan bij afdelingen, voor de aller-aller-allerlaatste keer langsgaan bij alle afdelingen, carnaval vieren met collega's (en wat verdwaalde cliënten), na veel gezellige praatjes maken voordat je mag vragen wat je wil vragen, na compleet onderkoeld te raken in ons kantoor doorhet veletypwerk, konden we deze week toch echt beginnen met onze eerste groepen. Hè hè.
Dat wede eerste weken zoveel tijd in het promoten van ons vak hebben gestoken, heeft wel zijn vruchten afgeworpen. Alle afdelingen stormen op ons af met cliënten die het nodig hebben (wat wij vaak betwijfelen),waardoor we vaak ons druk bezette rooster erbij moeten pakken om bij sommige een teleurstellende blik te veroorzaken. Helaas, helaas, helaas. Natuurlijk doen we overal wat, dus ze komen niet te kort hoor.
Het moeilijkste van de therapiën is nog wel de taalbarriere, een aantal cliënten (gelukkig niet allemaal, pfieuw) spreken alleen maar Papiaments. Contact maken met deze mensen is dus wat lastiger. Gelukkig is er in elke groep wel weer een cliënt (al dan niet een bemoeierigebegeleider, pff) die het wil vertalen. Hopelijk wordtookwerkelijk datgene wat wij vertellen vertaald, dat is en blijft eengok:) Alhoewel wede taal al steeds meer onder de knie krijgen. Nouja een kleinbeetje onder de teen dan.
Daarkom ik zo op terug.Naast de groepen hebbenSuus en ik ook ieder een individuele cliënt. Deze weekhebben we daar een intake mee gehad en volgende week de eerstesessie. Wel spannend, maar dat wordt echtsuper leerzaam. Mijn cliënt spreekt Nederlands, maar Suus zal het in hetEngels moeten doen.Very exciting!
Daaaarnaast gaan we ook misschien een stop-denk-doe cursus aanbieden aankinderen met ADHD. We moeten nog even kijken of we dat allemaal gaan redden. Op vrijdag (onze Capriles-vrije dag)gaan we waarschijnlijk ook op de Blenchischool, eenbasisschool met voornamelijk autistische kids, aan een groepje PMT geven. Dit is alleen om te kijken of dit mogelijk is op die school, met vooruitblik opkomende stagaires die naar Curacao komen. Wehebben daar al een ochtendje gekeken,hele lieve kindjes.Ze spreken wel bijna allemaal alleen Papiaments, wat dus ook moeilijk communiceren was. Twee jochies die Engels spraken wilde me in de pauze Engelse les geven. Een van die twee jochies had zichzelf, door middel van de tv,Engels aangeleerd, echt bizar knap. Een talentje dus. We zaten gezellig met z'n drieën op een bankje, de twee jongetjes tegen me aangekropen, kijkend naar een boek met dieren erin.Het talentje kon alle dieren bij de Engelse naam noemen,abnormaal. Ik moestna zeggen wat hij zij en hij zei vervolgens steedsmet een piepstemmetje: 'very good!'.Heel schattig!

Nou genoeg over stage, we hebben namelijkeen drie daags weekend waarin ook genoeg gebeurd!Even voor de goede orde, de vermoedelijke zee-egel van een tijdje geleden, was waarschijnlijk geen zee-egel. Weet niet wat dan wel, maar sowieso een van de wonderen van de onderzeewereld van Curacao. Misschien een schorpioenvis. Ofzo.
Maargoed, geen last meer van gelukkig!

Verder gaan we elke woensdagbraaf met z'n vieren (met enige tegenzin) naar Papiamentse les. We krijgen het echtvan een vaag mens, niet te filmen. We hebben hettrouwens wel gefilmd geloof ik, volgt nog! Ze (het is een zij, waar we na enige tijd achter kwamen)geeft al jaren Papiamentse les en het lijkt alsof ze het tempo na elk jaar wat heeft opgevoerd. Mijn hersentjes kunnen het maar net bijhouden en na het uurtjeheb er minstens nog twee nodig om alles te verwerken. Dit komt misschien ook omdat ik mijn huiswerk niet doe. Misschien toch maar eens verstandig om er even naar te kijken. Al met al leren wehet wel, dus dat is gunstig!

Elke donderdag gaan we (Jeroen, Suus en ik) naar salsales, waar we net niveau 1 hebben afgesloten. Nu kunnen we een aantal basispassen en moves, die we al met mate durven te showen op de dansvloer. Nouja Suus en ik sleuren de soms tegenstribbelende Jeroen vaak mee, maar dit wil niet altijd lukken.Jeroen kan het trouwens super goed! (asje Joentje)
Volgende week gaan we, heel gedurfd, naar niveau 2. Oooeeeeh! Binnenkort zullen we onze kunsten eens op film zetten. Het is namelijkvrij moeilijk om uit te leggen hoe wij de sterren van de hemel dansen.

Afgelopendinsdag hebben weweer eens op een plank gestaan, een windsurfplank wel te verstaan. Er stond een fikse wind (naar mijn idee natuurlijk, Tomhad twee vingers in zijn neus) wat erg gaaf was!Het ging lekker en we hebben zelfs het water overgestoken naar deoverkant en terug. Onderwegzag ik een vage bult in het water, met een kopje ervoor. Het duurde even voordat ik besefte dat het wel eens een schilpad kon zijn. Voordat ik het goed en wel doorhad was hij alweer weg, maar volgens mij was heter wel een! Of ik ben aangestoken door mijn cliënten met hun hallucinaties. Hmm..
Het surfen ging in ieder geval goed en Tom was trots op ons!

Ik zou het bijnavergeten, maar we hebben de grootste hype vanCuracao meegemaakt: Carnaval! Dit feest is verdeeld over een aantal weken met parades. Er is een kinderparade een tienerparade en een grote parade (grande marsha). Omdat dat nog niet genoeg is zijn er ook meteen afscheidsparades van deze drie. Daarnaast zijn er ook overal carnavalsfeestenverspreid over het eiland. Ik moet zeggen dat ik het grootser had verwacht, maarhet was wel gezellig. De parades bestonden vooral uit grote vrachtwagens met gingantische boxen waarTumba muziek uit knalde, wat een soort ritmische en carribische teint heeft. Daarachter danst dan per vrachtwagen een groep mensen met perfect verzorgde outfits.In Nederland gaat het vooral om de aankleding van de wagens, in Curacao draait alles om de kostuums. Heel mooi om te zien. We hebben een aantal keer flink geswingd aan de rand van een optocht. Ook op stage was er een carnavalsparty, een dolle bende. Decollega's die normaal bloedserieus endoodstil achter hunbureau zitten,waren nu knetterhard aan het losgaan. We hebben de mannen meegenomen en die konden lekker tegen onze vrouwelijkecollega's aanschuren, vonden ze heerlijk.

Onze vriend Suahr van de CALO was voor twee weken op vakantie in Curacao bij zijn ouders. Heel leuk om hem hier te zien! We hebben gezellig samen gegeten, een complete bbq werd verzorgd door zijn ouders. Heel gastvrij en erg lieve mensen. Jammer dat Suus en ik geen salsadansje meer hebben kunnen doen met Suahr, want hij moest daarna al weer naar het koude Nederland. In Nederland gaan we weer een keerin zijn les dansen!

Het is weer een flinke story geworden, en dit zijn alleen maar de grote lijnen! Zoveel beleef ik hier dus, lovely.

Ik wil graag afsluiten met een mooie opmerking vanSuus: 'pfoe, het zweet staat op mijn zonnebril'

Ayo!

Veel liefs en een kus,

Roos

Reacties

Reacties

Joost

Keep up the good work!

noor

heerlijk je verhalen te lezen. De lente is hier in aantocht, maar veroorzaakt nog geen zweet op mijn leesbrilletje!

Andrea

Roosje!
Ook maar eens een reactie van mij:) Jeetje wat klinkt dat als een paradijsje! Klinkt als vakantie en een hele mooie stage! Jullie doen goede dingen daar!

Hier gaat het prima, heb het nog niet zo druk met school, dus ik ben heerlijk vaak aan het relaxen!
Het wordt hier wel tijd voor de zomer, dus stuur maar wat hierheen haha!

Heeel veel plezier nog daar, geniet ervan! Doe de groetjes aan Suus, Tom en Jeroen!
Kuss Andrea

Evelien

weer super om te lezen!!

Baukje

Heey lieve sis!

Je verhalen zijn echt leuk!!! Je maakt echt teee leuke dingen mee zeg! En die foto's... pfff wat ziet het er mooi uit! En dat zonnetje... die mis ik nu zo langzaam aan wel een beetje hier!
Jet had je al gemaild over ons wintersport avonturen hé? Was echt zooo lekker! Nu een weekendje thuis, want Jacob is morgen jarig en viert vandaag zijn verjaardag hier! Dus wel gezellig! Ik ga maandag naar de sauna met Jasp en dinsdag heb ik m'n sollicitatie gesprek voor Brazilië... heelveel zin in! Ben erg benieuwd!
Maar ik mail je snel weer om alles even wat uitgebreider te vertellen!
Ohja.. al gehoord dat ons water het weer niet doet?? Al een dikke week niet.. en dat begint nu echt mega irritant te worden joh.. hahha dikke afwas die er staat!

Nou meis.. heb zin in je volgende verhaal en tot mails!

Dikke knuffel!

Louise

Heee lief nichtje!
Super leuk om te lezen hoe het allemaal eraan toe gaat daar. Ik heb t aan Rob voorgelezen en die lag in een deuk bij sommige stukjes :D
Veeeeel plezier nog daar!
Liefs, Louisr

Krista

Lieve Roos!

Wat maak je toch een hoop mee! Ik ben al weer over hobbeltjes aan het fietsen, ik ga dus kleine stapjes vooruit (en soms stiekem iets te hard vooruit waardoor ik weer een paar dagen rustig aan moet doen..)
Ben vandaag wezen kijken naar de hockey, heb mijn spullen van de dames1 ingeleverd. Misschien volgend jaar gezellig samen bij de dames2? Hoop het, zou het gezellig vinden!
Geniet nog lekker, maar dat zal ongetwijfeld lukken.. :P

Dikke knuffel en een kus,

Krista

coby Kiewit

hallo Roos,
Erg leuk om ook jouw verhaal te lezen.
Al jullie verhalen tesamen maken mijn plaatje compleet!
Nog heel veel plezier!
Doe de groetjes aan Tom, Jeroen en natuurlijk Suus

rosemarijn

hee roos!!

wat klinkt dat super zeg! echt heel relaxed!
het project bij dat ziekenhuis klinkt ook heel leuk, nu eindelijk dan echt beginnen ben benieuwd hoe dat je gaat bevallen!

heel veel plezier in ieder geval weer en doe de groetjes aan suus! want ik weet haar site niet...

Groetjes roos

Jette

Haha mooie opmerking Suus!
Wat leuk dat jullie bij de ouders van Suahr en met Suahr hebben kunnen eten. Toch nog een leuke man daar tegen gekomen ;).
Stage begint er nu dus echt serieus te worden! Succes met het papiements.
Dikke kus!

Heejheej Roos, Suus en Tom!!

Zow..khad je verhalen nog niet gelezen omdat het internet echt vreselijk slecht is hier. Maar wel gave verhalen joh! Heel anders dan hier in Ethiopie..ziet er echt uit als een luxe! Gaaf dat je ook echt met PMT bezig kunt zijn...dat kan hier helaas niet maar ik leer ik wel ontzettend veel andere dingen...heel heel geduld heb ik hier gekregen. Ik denk dat ik ongelofelijk relaxed terug komen ;) Maar er nog maar een gave tijd van!! Enjoy;)..

Liefs Nancy

ineke oome

Hoi Roos .
Heb jij ook carnaval kunnen vieren,wat een verrassing.a.s.Woensdag komt mijn nichtje(Danielle van der Sanden)ook naar Curacao,naar een vriendin van haar die daar ook stage loopt.(Clair Beckson).Wie weet kom je haar daar wel ergens tegen,dan moet je haar maar de groeten doen van mij. Groetjes uit Drunen. Ineke

Liv

hey roos!!
ik heb nog niks laten horen maar heb wel stiekem al je verhalen gevolgd! klinkt allemaal echt super gaaf, spannend, eng, vernieuwend (meer woorden kan ik zo snel even niet verzinnen;) ) Ik heb van de week ook mijn sollicitatie voor de dolfijnen therapie op curacao afgemaakt! nu maar duimen voor een positieve reactie!
Roosje, ik wens je heel veel plezier daar nog en succes met je stage en het ontdekken van nieuwe dingen! dikke kus vanuit het mooiste dorpje uit brabant!

Joost

http://www.youtube.com/watch?v=EuQQefRrVP4&feature=channel_page

De Baukje Barthels Shuffle op Fiji!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!